CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 8, 2013

Pemilikkan Hartanah di Malaysia : Warga Asing VS Rakyat Malaysia

hartanah malaysiaApa yang Berita Semasa perhatikan sekarang ini, kebanyakan kondominium mewah dan rumah-rumah teres yang bernilai tinggi mendapatkan permintaan yang cukup-ckup menggalakkan terutamnya pelabur dari Singapore, China, Taiwan, Jepun, dan juga Timur Tengah. Oleh itu, apabila sudah ada permintaan yang cukup mewah daripada wargas ing, pemaju hanya mampu tersenyum riang mengira pula potensi keuntungan besar yang bakal diperolehi mereka. Akhirnya harga rumah akan terus naik dan melonjak tinggi dan kebanyakannya dimilki oleh warga asing.
Sebagai contohnya di Puchong, terdapat satu kawasan perumahan baru dibuka di sana. Kebnayakan warga asing yang berminat dengan hartanah di sana kebanyakannya dari Taiwan. Dan..selagi war gasing bebas membeli dan memiliki rumah dan hartanah di Malaysia tanpa kawalan, selagi itulah harga hartanah akan terus melambung sehingga rakyat Malaysia mampu memandang & terlopong sahaja. Memang kenalah dengan bait-bait lagu Anak Kecil Main Api (Bumi ini dipijak milik orang)
Dalam pada masa yang sama, cadangan Berita Semasa ialah supaya sementara kerajaan melaksanakan tindakan mereka, anda boleh mencari alternatif lain. Dalam pada masa sekarang rumah tetap akan naik bukan? Bukankah ada alternatif lain. Iaitu Rumah Lelong. Cari rumah lelong, mulakan daripada sekarang simpanan tunai yang lebih. Dijangka pemerhati ekonomi sudah mula meramal dan menjangkakan akhir tahun 2016 ekonomi akan mula lembap terutamanya melibatkan negara-negara membangun termasuklah Malaysia. Jadi pada masa itulah, sama-sama cari rumah lelong yang “berpotensi” bukannya main serkap jarang sahaja. Apa pendapat dan respon balas anda pula?

0 comments: